Communicatieve talenten

communiceren

Communicatieve Competenties & Talenten
Agathos M&O ondersteunt organisaties bij het ontwikkelen van competenties en talenten. We doen dit door competentietrainingen, talentcenters en coachtrajecten.
Hieronder een aantal voorbeelden van recente trajecten van competentie ontwikkeling en talentcenters.

Luisteren
Het lijkt zo makkelijk, maar luisteren is een van de meest onderschatte vaardigheden binnen de communicatie. Agathos gaat op een praktischer wijze aan de slag. Alle oefeningen zijn gerelateerd op jouw werksituatie. Korte theoretische noties via je smartphone, alles gericht op het nog beter luisteren van de ander en in staat zijn dit terug te geven.
Tips die we je alvast mee geven:
Actieve luisterhouding, richt je aandacht op de ander, niet op wat jij wil zeggen, check of het klopt wat je gehoord hebt, vraag door als iets je nog niet duidelijk is.

Presenteren
Hoewel het soms lijkt alsof social media alles bepalend is als het gaat om presenteren, blijft het vertellen van een goed verhaal voor een groep een belangrijke competentie. Agathos geeft trainingen en coacht deelnemers die de uitdaging willen aangaan om met overtuigingen een verhaal te vertellen. Effectief en  met plezier. Veel oefenen, ook op de werkplek, zorgt ervoor dat je meer ontspannen en overtuigend je verhaal kan doen.
Tips die we je alvast meegeven:
Voordoen voor de spiegel, het helpt nog steeds, ‘less is more’ en dat geldt zeker voor je (eventuele) sheets, oogcontact helpt, interactie met je toehoorders helpt nog meer en …. maak vlieguren.

Overtuigingskracht
Overtuigingskracht heeft relaties met andere competenties zoals onderhandelen en presentatievaardigheden. In onze trainingen gaan we uit van je werksituatie, in welke situatie moet je wie waarom en waarmee overtuigen? Dat is het vertrekpunt van de training of coaching.
Tips die we je alvast meegeven:
maak een afweging tussen jouw standpunt en die van de ander, probeer eens naar belangen te kijken i.p.v. naar standpunten, doseer je argumenten, speel de bal niet de speler, wees krachtig in je taal (geen verkleinwoordjes).

Compact schrijven
Een goede brief of nota, het blijft een belangrijke vaardigheid om iets te bereiken of te beïnvloeden. Maar wat is een goede brief of nota? Aan de hand van eigen teksten gaan we aan de slag met een analyse van hoe je nu schrijft. Op basis daarvan kijken we welk effect je wil bereiken en hoe de tekst aangepast kan worden. Een belangrijke voorwaarde voor goede teksten is jouw inlevingsvermogen in de lezer.
Tips die we je alvast meegeven:
Verplaats je in de lezer voordat je een letter hebt geschreven. Let op de opbouw, pas de 333 seconde regel toe en waarom van die lange zinnen? Stop met jargon en vraag eens wat een ander vindt van jouw teksten.

Publiekscontacten
Publiekscontacten worden ook wel ‘moments of truth’ genoemd. Disneyworld geeft elke medewerker een uitgebreide training in publiekscontacten en dat gaat verder dan spreken met twee woorden. Agathos ondersteunt je met het realiseren van een optimaal klant contact. Niet alleen als het goed gaat, een meewerkende klant is altijd fijn. Maar vooral ook als de klant emotie of agressie vertoont. Wat dan? Wat te doen als de agressie fysieke vormen aanneemt? Agathos heeft voor elke situatie een aanpak.
Tips die we je alvast meegeven:
Kritiek richt zich vaak in eerste instantie op de organisatie niet op jou, zorg voor collegiale en organisatorische afspraken rondom agressie. Haal diep adem als er iemand emotie vertoont en probeer, hoe lastig ook, je eens te verplaatsen in de burger om vervolgens van daaruit te reageren.