Agathos besteedt naast het up-to-date blijven, door bestudering van relevante wetenschappelijk onderzoek, veel tijd en aandacht aan de vormen waarin nieuwe mindsets, inzichten en vaardigheden gecommuniceerd worden naar en geoefend worden met onze deelnemers. Naast het ontwikkelen en uitvoeren van trainingen, ateliers, simulaties en leergangen bieden we ook digitale leeromgevingen aan. Het spreekt voor zich dat sinds de Covid-crisis de online toepassingen enorm zijn uitgebreid. Agathos heeft vanaf maart 2019 geïnvesteerd in nieuwe online toepassingen. Hieronder een kort overzicht.

Digitale leeromgeving (DLO’s)
Dit zijn een soort websites waarmee deelnemers nieuwe kennis aangereikt krijgen, huiswerkopdrachten worden geüpload en actualiteiten met elkaar worden uitgewisseld. Onze DLO’s zijn gebaseerd op ‘sociaal leren’ wat inhoudt dat deelnemers vooral ook onderling van en met elkaar leren.

Voorbeelden in de praktijk:

Voor het technisch traineeprogramma van de vier provincies (Utrecht, Flevoland, Zuid-Holland en Noord-Holland) zijn DLO’s ontwikkeld.

Voor de Rijksacademie van Financiën en Bedrijfsvoering (RAFEB) is een geheel digitale leergang ontwikkeld op het gebied van projectmatig werken. Dit online leertraject bestaat uit een DLO in de vorm van een Learning Journey en een tweede vorm dat bestaat uit vier verschillende online sessies en webinars.

Aanvullende online werkvormen en interventies:

Online simulaties
Online simulaties waarbij deelnemers enkele dagen vooraf al videofragmenten krijgen van relevante stakeholders en ontwikkelingen. Deze videofragmenten vormen het decor en de start van de online simulatie. De simulatie is zo ingericht dat deelnemers geheel zelfstandig (dus zonder tussenkomst van een host) verschillende ‘stakeholders-kamers’ kunnen bezoeken voor overleg.

Mural
Brainstormsessies, maar ook feedbackmomenten worden veelal met behulp van Mural aangeboden. Deelnemers krijgen op een snelle manier toegang tot een Mural waarin men met elkaar samenwerkt aan eenzelfde opdracht.

Padlet
Padlet is een online werkvorm die samenwerken tussen verschillende subgroepen faciliteert en waarbij visuele vormgeving maximaal mogelijk is.

Zoom, Webex en Teams
Agathos maakt gebruik van de bovenstaande drie platforms. Afhankelijk van onderwerp, groepsgrootte en leerdoelen wordt in overleg gekozen voor het meest effectieve platform.

Webinars
Bij grotere groepen maakt Agathos gebruik van Webinars. Soms in de eigen studio, soms met behulp van externe ondersteuning.

Online coaching
Noodgedwongen worden veel coachingsgesprekken online gevoerd. Ervaring leert dat het effect nagenoeg niet onder doet voor de face to face coaching momenten (aldus de coachees). Online coaching wordt soms aangevuld met asynchrone werkvormen zoals schrijfopdrachten.

Afwisseling
We begrijpen heel goed dat online elkaar ontmoeten en leren veel energie vraagt. Er zijn wezenlijke verschillen tussen online en fysieke bijeenkomsten. Maar online biedt ook voordelen. Agathos ontwikkelt bij online leerbijeenkomsten veel afwisseling. Standaard nemen we na elke 50 minuten een pauze. Sommige opdrachten worden (individueel) in de buitenlucht uitgevoerd. Inmiddels beschikken we over een bibliotheek van korte interactieve interventies (Yoga, Aikido, Pub quiz, Escape rooms, Music sessions, Fitness).